Ocenění

Herní hlídka aneb novinky z báječného světa her 30

Autor Tomáš Přibyl | Aktuality | Čtvrtek 14 Květen 2015 7.30

Stolní hry jsou tu s námi odnepaměti. Už ve starověkém Egyptě si hráli taktické a strategické hry, stejně jako si strážní ve službě v odlehlém hradě v době míru krátí nudnou službu karbanem (což dokládá karlštejnský nález karet v komínu krbu ve strážnici, kam zřejmě přišla osoba vyššího postavení a strážní se nutně potřeboval zbavit důkazu lenošení). Dnes se lehce netradičně podíváme na dokument, představíme si nově chystané hry na hrdiny a mnoho dalších věcí.

Magic: the Gathering

VICE začínalo jako magazín zdarma a dnes se jedná o velkou mediální síť zahrnující nejenom zpravodajství, ale také pořady věnované životnímu stylu. Právě v jednom z těchto pořadů se nyní věnují slavné sběratelské karetní hře Magic: the Gathering. Pořad sleduje osudy jednoho z kanadských profesionálních hráčů i běžné hráče, kteří se hrou baví od jejích počátků – tedy déle než dvacet let. Ačkoliv o hře či jejích pravidlech se zde mnoho nedozvíte, přece jenom je video zajímavé popisem některých událostí.

Pro naši odlišnou kulturu může být například zajímavé, že zpočátku musely některé karty procházet grafickou cenzurou, jelikož jejich kresby byly pro konzervativní křesťanskou společnost příliš pobuřující. Připomíná to dnes již naštěstí zapomenutou kapitolu honu na čarodějnice, kterou si prožily hry na hrdiny označované za zdroj zla a satanistické pokusy o konverzi dětí k ďáblu. Náboženský fanatismus tehdy naštěstí utichl a nahradil ho zdravý rozum. Pokud zvládáte anglický jazyk, můžete se na bezmála půlhodinový, leč příjemně poutavý dokument podívat.

Cypher systém a hraní s dětmi

Monte Cook na sebe svou hrou na hrdiny Numenera, odehrávající se v originálním prostředí mísícím fantasy se supermoderní technikou na planetě Zemi za miliardu let, strhl velkou pozornost herního světa. Následovala čistější science fiction varianta Strange a i zde byl použit shodný systém označovaný dnes jako Cypher. Monte Cook i další tvůrci si jednoduchý, leč značně otevřený a variabilní systém oblíbili natolik, že pro nás připravují všeobecnou příručku zahrnující pouze čistý systém, se kterým je možné hrát jakoukoliv hru. Chcete být neohroženými a draky pobíjejícími hrdiny ve fantasy? Neohroženými a větrem ošlehanými kovboji nebo snad rentgenový zrak a vlající plášť majícími superhrdiny? To vše bude s tímto systémem možné a ještě letos bychom se i v policích našich herních obchodů měli setkat s knihou Cypher System Rulebook.

Cypher-system

To však není jediná dobrá zpráva a produkt, do kterého se studio pod vedením Cooka pouští. Fanoušci posílají tvůrcům hry nejeden dopis či email o zážitcích při hraní se svými dětmi a dělí se o svou rodinnou zábavu. Ačkoliv se cypher systém použitý v Numeneře jednoznačně řadí k těm jednodušším, stále není nejvhodnější pro menší děti, které se nerady nechávají svazovat mnoha pravidly. A právě pro usnadnění hry rodičů s menšími dětmi se herní designéři v čele s Monte Cookem vrhli na tvorbu vhodného systému, který ponese název No Thank You, Evil! a je určen pro děti od pěti let. Hra je založena na cypher systému, ale je zde mnoho zjednodušení a úprav s několika úrovněmi pravidel dle věku hráčů. Navíc bude mít každá postava při sobě svého pomocníka, ať už půjde o zvídavého mimozemšťana nebo draka opékajícího svým dechem buřty. Jedno herní sezení by mělo zabrat půl hodiny až hodinu, což je doba, po kterou by i menší potomstvo mělo udržet pozornost. Ke hře není nic moc potřeba a autoři mysleli i na takové věci jako je barvoslepost, dyslexie či lehčí formy autismu. Momentálně prochází celý systém testováním a uvidíme, zda se vydání dočkáme už v tomto roce, nebo si budeme muset počkat až do toho příštího.

Stavíme v Egyptě

Asmodee by mělo letos představit více her, ale my se podíváme na The Builders: Antiquity, což je samostatně hratelná hra navazující na The Builders: Middle Ages. V této téměř mikro hře se 2 až 4 hráči snaží dostavět co nejdříve své budovy. Namísto dělníků jsou zde otroci. V pravidlech sice ještě je několik kliček, kterým se ovšem nemusíme momentálně věnovat. Hlavní je, že se této hry dočkáme už brzy.

Builders_01

Settlers pod vodou

Hru Imperial Settlers od polského autora Ignacy Trzewiczeka můžete znát díky jejímu českému vydání Settlers: Zrod impéria vydávané českým vydavatelstvím REXhry. O čem ovšem zřejmě nevíte, že nová frakce pro tuto hru, kterou v Polsku už nějaký ten pátek kutí, nás nezavede do starověké Číny nebo Řecka, jak většina fanoušků tipovala, ale na hladinu a následně i na dno oceánu. Novou frakcí jsou totiž Atlanťané, neboli obyvatelé bájné a dávno ztracené Atlantidy!

ImperialSettlers_Atlanteans

Nápad vzešel z hlavy Ralpha, grafického vedoucího v Portal Games, a s touto vidinou přichází hned několik zajímavostí. Zaprvé pozadí karet, které je pro většinu frakcí travnaté (s výjimkou písečných Egypťanů), bude pro Atlanťany tvořit voda a na konci hry se celá Atlantida potopí. Koncept zní velmi zajímavě, i když pravidla stále nemáme k dispozici a naši severovýchodní sousedé nás tak ještě chvíli hodlají napínat. Rozšíření Atlanteans by každopádně mělo vyjít ještě během letošního roku.

Zpátky na Mars!

Fantasy Flight Games oživují další klasiku, a to hru Mission: Red Planet, která se celá už v původní verzi silně inspirovala pracemi Julese Vernea a lehkým steampunkovým nádechem. Coby majitel těžební společnosti v době viktoriánské Anglie vidíte skulinku vedoucí k bohatství skrze okolní vesmír. V této nové edici bude hned několik změn – herní komponenty pro 6 namísto pěti hráčů. Některé karty prošly úpravami a součástí bude i speciální sada pravidel pro hru dvou hráčů a měsíc Phobos, na který se během návštěvy Rudé planety můžete také na chvíli podívat. A co je na tom všem nejlepší? Mission: Red Planet by mělo vyjít někdy na podzim.

RedPlanet_01

185 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.