Ocenění

Mistři animované fantastiky 34 – Tomm Moore

Autor Petra Kubátová | Aktuality | Pátek 8 Květen 2015 9.15

I když se na diváky v našich zemích v současné době valí množství velkorozpočtové produkce z amerických studií, evropská animovaná fantastika rozhodně v ničem nezaostává. Sice není tak výkonná jako zaoceánské kolosy, ovšem pokud se tvůrci ze starého kontinentu ponoří do práce, diváci se mohou těšit nejen na nevšední dávku fantazie, ale i na jemnou poetiku či neotřelý příběh v podání neobyčejných či naopak obyčejně neobyčejných hrdinů. Evropská tradice fantastiky sahá skutečně až k prvopočátkům kinematografie. Představme si tvorbu irského režiséra Tomma Moorea, zástupce nejmladší generace tvůrců starého kontinentu, jehož nejnovější opus okouzlil v minulém roce i české diváky. Uchvátil nejen klasickou animací, ale především příběhem a pohádkovou atmosférou.

song-of-sea2

Pokud se ponoříme do tvorby Tomma Moorea a necháme se jí okouzlit, o zemi jeho původu rozhodně není pochyb. Irská a keltská mytologie, krásná ruční animace i příběhy, které v sobě snoubí zajímavé historické prvky s příměsí magie. Nejstarší ze čtyř dětí, animátor, režisér, ilustrátor, autor komiksů a spoluzakladatel studia Cartoon Saloon debutoval příběhem Brendan and the Secret of Kells (Brendan a tajemství Kellsu, 2009). Snímek o chlapci žijícím za zdmi kláštera v odlehlé části Irska v sobě snoubí hned několik národních legend. Těží nejen ze zajímavého pozadí raného středověku a střetu tradiční irské mytologie s raným křesťanstvím, ale oslavuje i jeden z nejcennějších národních pokladů, Knihu z Kellsu.

Také styl, jaký Tomm Moore zvolil, odpovídá atmosféře filmu. Ruční animace evokuje umění iluminace s tradičními výtvarnými motivy, prvky mytologie ožívají skrze pohádkové postavy i fantazii malého hrdiny. Ačkoliv by se mohlo zdát, že snímek, v jehož středu dění je kniha a umění iluminace, nemůže v záplavě zábavných 3D dobrodružných a efektních animovaných eskapád obřích studií uspět, opak je pravdou. Premiérově byl Brendan promítán na MFF v Berlíně, později podnikl vítězné tažení kinosály dalších festivalů a získal v roce 2010 i nominaci na Oscara. Styl, jaký Tomm Moore zvolil pro svou tvorbu, rozhodně není nijak jednoduchý, ovšem hned dalším celovečerním počinem se mu podařilo opět okouzlit (tentokrát i u nás) nejen festivalové publikum.

Minulý rok byl pro animovanou fantastiku rozhodně bohatý nejen na pozoruhodné počiny známých producentů, uvedeny byly rovněž snímky, které mají ambice spojit tvůrce z různých koutů světa. Při adaptaci známé knihy Prorok Chalíla Džibrána svedla koprodukce dohromady nejen několik zajímavých režisérů, ale i hlasy hvězd jako je Liam Neeson nebo Salma Hayek. V kaleidoskopu stylů filmu Kahlil Gibran’s The Prophet (Prorok, 2014), které ztvárňují témata této populární knihy, zpracoval jednu z epizod i Tomm Moore, ovšem jeho hlavním počinem bylo uvedení dalšího celovečerního animovaného filmu, který se naštěstí dostal i na plátna českých kin.

Druhý celovečerní film Song of the Sea (Píseň moře, 2014) naznačil, že cesta dokonalé 3D animace a efektů valících se na diváka z plátna kin nebude pro tvůrce tou pravou cestou. Irský kouzelník uvedl (opět v jednoduše vypadající animaci) baladický příběh těžícího z motivu selkií (napůl lidí a napůl tuleňů), který v sobě spojuje mytologické prvky i kouzlo dětské fantazie a jenž svou atmosférou strhne malé i velké diváky. Ovšem nejen fanoušci jsou nadšeni, snímek opět získal nominaci na Oscara a v letošním roce zahájil i úspěšnou cestu po mezinárodních filmových festivalech celého světa. Prozatím ne příliš bohatá tvorba Tomma Moorea dává tušit, že i v Evropě nalezneme talent, který by imaginací i zpracováním či bohatostí fantazie mohl vyzvat na pomyslný souboj i velikány, jakým je Hayao Miyazaki, a který znovu oživuje krásy tradičních legend a příběhů v novém podání. Těšme se tedy nejen na další z jeho počinů, ale i na inspiraci, kterou rozesel a která naznačuje další možný vývoj animované fantastiky na starém kontinentě.

134 zobrazení | Zobrazit všechny příspěvky autora

Žádné komentáře »

Zatím bez komentářů.

Posílat komentáře pomocí RSS.

Okomentovat

Komentáře můžete vkládat po přihlášení.